Afgelopen weekend vond de afsluiting van de Europride 2016 plaats. Met als hoogtepunt de beruchte Canal Parade, waar tachtig boten door de grachten van Amsterdam varen, omringd door een feestende mensenmassa. Echter, het NOS publiceerde vrijdagochtend een artikel waaruit blijkt dat niet iedereen zit te wachten op de Gay Pride. Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de Nederlandse bevolking er moeite mee heeft. Ik sprak Danny de Vries van Stichting Amsterdam Gay Pride afgelopen weekend. ”Ik vind het onderzoek onzin.”

”Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die denken dat het maar één dag duurt (de Canal Parade), maar dan heb je wel heel erg onder een steen gelegen.”

Danny de Vries zegt het onderzoek totaal niet serieus te nemen. ”Ik denk dat het juist wel meevalt met hoeveel mensen er moeite mee hebben. Ik heb de vragen niet eens ingezien en het is ook niet eens gepubliceerd. Als gevolg van het onderzoek werd er een eenzijdig beeld geschetst dat de Gay Pride alleen maar gaat om schaars geklede mannen.” De Europride duurde maar liefst vijftien dagen, bijna dubbel zo lang dan de reguliere Gay Pride, met ongeveer driehonderd activiteiten. ”Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die denken dat het maar één dag duurt (de Canal Parade), maar dan heb je wel heel erg onder een steen gelegen.”

Unknown
Feestende mensenmassa. Foto:  Max de Valck

”Als mensen het niet willen zien, dan hoeven ze het niet te zien.”

Niet alle kranten zijn even positief over het Amsterdamse evenement. Zo maakte het Reformatorisch Dadblad nogal wat ophef over de t-shirt van HEMA, met rookworsten en tompoezen. Zo vroegen ze in een interview met de perswoordvoerder van HEMA: ”Tijdens grachtenparades treden deelnemers vaak half bloot op, in korte, strakke latexpakjes. Wil de HEMA zich daar mee afficheren?” Het aantal boten met veel schaars geklede mannen, was niet erg veel dit jaar. Welgeteld maar een. ”Er is inderdaad één boot die heel erg pikant is. Ook zij horen bij de LHBT-community. Als mensen het niet willen zien, dan hoeven ze het niet te zien.”

20160806_144605.jpg
Opvallende figuren tijdens de Canal Parade. Foto: Max de Valck 

Er heerst al een lange tijd de discussie over de commercialiteit rondom de Gay Pride. Een eeuwige discussie volgens de Vries. Maar zo commercieel is het volgens hem niet. ”Alle bedrijven die meevaren op de boten mogen alleen meedoen, en mogen ook alleen partner worden van Amsterdam Gay Pride, als ze zich daadwerkelijk inzetten voor de LHBT-gemeenschap. Als je dat niet hebt, dan kan je ons niet sponsoren.”

”Er zit zo ontzettend veel inhoud in, alleen je moet het wel willen zien.”

Toch blijft de Canal Parade het meest bekende hoogtepunt van de Pride. ”Het zou fijn zijn als mensen wat meer kijken naar wat de Pride allemaal probeert de bewerkstelligen. We zijn de afgelopen drie weken bezig geweest om congressen en bijeenkomsten te organiseren. De Canal Parade mag best een platform zijn, maar daaromheen gebeurt zo veel meer. Er zit zo ontzettend veel inhoud in, alleen je moet het wel willen zien.”

Een voorbeeld van die inhoud zijn de activiteiten in de Shakespeare Club van het COC, waar Jan Wolter Wabeke afgelopen vrijdagavond een speech gaf over het homohuwelijk. Een kernzin uit zijn presentatie was: As a result, there is no so-called ‘gay marriage’ in the Netherlands, only a universal civil marriage, a fully equal civil right within the Law, universally registered in Town Hall.

Aandacht voor de Gay Pride, en voor de acceptatie van LHBT’s blijft nodig. De Vries zegt dat Nederland wel wat intoleranter begint te worden. ”Dit komt onder andere door veel nieuwkomers, wat je ze niet kwalijk kan nemen. Dat betekent wel dat we steeds weer onze boodschap moeten uitleggen. Deze boodschap draait altijd om zijn wie je bent, houden van wie je wil.”

De foto’s heb ik zelf gemaakt, want ook ik was uiteraard aanwezig bij de Pride.

20160806_142317
Een kleurrijke optocht. Foto: Max de Valck 

 

Advertenties